ExtremePortal

A traffipaxok sokat hoznak a konyhára

2015. november 21. - Extremeportal

Egy ideje terjed minden sajtóorgánumban, hogy a Rendőrség vadonatúj traffipaxokat szerzett be és a beszerzés még nem ért véget, mert az idén még többet fognak vásárolni, melyekből lesz hordozható, fix telepítésű és távolról vezérelhető is. Ez év márciusától az új berendezések a már meglévő készülékekkel együtt teljesítenek szolgálatot.

auto-962083_1920.jpg

Hogy miként érzékeljük a magyarországi közlekedési morált?

A cikkből kiderül.Az új sebességmérő berendezések már nem csupán a gyorshajtókat fogják kiszűrni, nem lesz elég a megelőzésre, ha a traffipax látótérbe kerülésekor lassítunk, aztán meglepett arccal, reménykedve abban, hogy hátha nem készült felvétel a szabálysértésről továbbhajtunk. Az új készülékek nem csak a sebességünket fogják mérni, hanem ellenőrizni fogják azt is, hogy érvényes-e a műszakija a járműnek, meg van-e kötve és be van-e fizetve a gépjármű felelősségbiztosítás. Sőt, továbbmegyek, azt is ellenőrizni tudja az új rendszer, hogy bekötöttük-e a biztonsági övet, átléptük-e a záróvonalat, fogtunk-e a kezünkben kihangosító nélküli mobiltelefont és még sok mindent.

Mivel az új rendszer teljesen automatikusan fog működni, ezért felmerül a kérdés, hogy minden automatikusan készített fénykép egyből bírságot von maga után?

Jámbor István rendőr alezredes, közlekedésrendészeti osztályvezető megnyugtatta az autóstársadalmat, hogy a rendszer nem önállóan küldi az esetleges bírságot, hanem a bizonyító erejű felvételek alapján a bírság megállapítása és kiszabása továbbra is emberekre lesz bízva, így elvileg a megalapozatlan bírságok nem kerülhetnek kiszabásra.

Tapasztalataim alapján a magyarországi közlekedési kultúra az elmúlt tízegynéhány évben a mélypontra, vagy legalábbis annak közelébe süllyedt. Általában elmondható, hogy a járművezetők többsége, játékot illetve sportot űz abból, hogy a remélt gyorsabb célba érés érdekében kisebb-nagyobb közúti szabálysértéseket kövessen el. Kezdve az Állj! Elsőbbségadás kötelező közúti jelzőtáblánál történő megállás elmulasztásától a nagyobb mértékű sebességtúllépésig szinte minden KRESZ szabályt valamilyen mértékben megsért.

20150203a-szemelyseruleses-kozuti-kozlekedesibalesetek-okai.jpg

A személysérüléses közúti közlekedési balesetek okai

Forrás: police.hu

Valahogy játékot űzünk abból, hogy lakott területen az előírt 50 km/órás sebesség helyett már majdnem 60-nal közlekedünk, mondván az nem olyan nagy sebességtúllépés, azért még nem bírságolnak. Sportot űzünk abból, hogy a kijelölt gyalogos átkelőhelyen nem engedjük lelépni a járda végére érő gyalogost, vagy ha mégis, akkor kövér gázzal, a gyalogos sarkát majdhogynem legyalulva sietünk is tovább dolgunkra. A főútvonalas, autóutas, autópályás gyorshajtásokról már nem is kell szót ejteni.

De minek köszönhetjük mindezt?

Egyrészt az gépjárművezető-oktatóké a felelősség, akiktől a nebulók nem igazán kapják meg a megfelelő képzést. Valahogy olyan érzése van az embernek, hogy a friss jogosítványos úrvezetők nincsenek tisztában az általuk vezetett gépjármű kezelésével. Nem tudják honnan indultak el és hova kívánnak eljutni. Nem utolsó sorban pedig nincsenek tisztában a KRESZ előírásaival, nem ismerik a közúti jelzéseket, váratlan közúti helyzetben nem mernek döntést hozni, azt próbálják meghagyni a többi járművezetőnek, nagyon sok esetben ezeket a járművezetőket kényszerítve szabálysértésre.

A másik kategória az óvatos sofőr. A szabályok szerint közlekedő. Ők mindenhol, lakott területen belül és kívül, autópályán és faluban, tehát bárhol a megengedett sebességhatár alatt jóval lassabban közlekednek, mondván Első a biztonság!

Nem törődnek azzal, hogy szándékos óvatosságuk megtöri a gépjárműforgalom ritmusát, hogy feltartják a többi közlekedőt. Ők azok akik a nagyvárosban piros lámpától piros lámpáig hajtanak, hiszen a forgalom ritmusához hangolt lámpáknál, - úgynevezett zöldhullám - esélyük sincs a folyamatos haladásra. Ezzel a viselkedéssel kényszerítenek nagyon sok autóst indokolatlan sávváltásra, vagy akár rövid távolságon belül azok megismétlésére.

Egy harmadik csoport a rutinos gépkocsivezető. Ezen kategória tagjai hajlamosak arra, hogy nem kötik be magukat, mert Nekem már húsz éve van jogsim! Jellemzően túlzott önbizalommal állnak a járművezetéshez. Járművüket az első rendszámtáblától a hátsó lökhárítóig úgy ismerik, mint a tenyerüket. Az autót is ennek megfelelően kezelik, néha túlságosan is, hiszen mindig igyekeznek a technika adta lehetőségek határán autózni. Ebből a csoportból kerülnek ki a gyalogosledudálós, biciklisre öklöt rázó, lámpánál gyorsulós egyedek. Talán ők a legveszélyesebbek a közlekedésben, mert rutinjuknak köszönhetően a felmerülő forgalmi helyzeteket gyorsan átlátják és csak a céljukat szem előtt tartva, nem törődve a szabályokkal, nem törődve a közlekedés többi résztvevőjével hajtanak végállomásuk felé.

De hogyan védekezhetünk ezek ellen az új szerkezetek ellen?

A hírekben már több helyen is olvasható volt, hogy az új sebességmérő készülékek ellen TILOS bevetni a lézerblokkoló berendezést, hiszen ezt a törvény is tiltja, de továbbra is szabad használni a radardetektor néven ismertté vált traffipax előjelző készüléket. Ezekkel a berendezésekkel csak annyi a probléma, hogy meglétük szabálysértések elkövetésére ösztönzi a járművezetőt, mert úgy érzi, csak akkor kell szabályosan közlekedni, ha azt látja felsőbb ellenőrző hatalom.

Egyébként pedig nem. Nem nagy dolog a járműbe beszállva bekapcsolni a biztonsági övet. Ha sokat telefonálunk vezetés közben, nem sok idő a mobiltelefonba bedugni a headset csatlakozóját. A sebességhatárok betartása sem egy eget rengető, vállalhatatlan feladat. Mindenkinek vannak szerettei, akik várják haza, vagy akit várunk haza.

Általában elmondható, hogy mindenki elvárja, hogy mások az életüket a törvények betartásával éljék. Ugyanez vonatkozik a közlekedőkre, mert ha még nem mondták volna, a KRESZ is törvény. A magyarországi közlekedés törvénye. Ami minden közlekedőre ugyanúgy vonatkozik, legyen az gyalogos vagy kamionsofőr.

Ezért véleményem szerint az új traffipaxok elleni védekezés legegyszerűbb módja, ha körültekintően, az út és látási viszonyok figyelembevételével, megfelelő műszaki állapotban lévő gépjárművel, a szabályok betartásával közlekedünk. Így nem bírságra kell költenünk nehezen megszerzett jövedelmünket, hanem az árából elmehetünk kirándulni.

A bejegyzés trackback címe:

https://extremeportal.blog.hu/api/trackback/id/tr428096660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása